torsdag 21 mars 2013

Nytorget, stor oljemålning

Gunnar Stålbrand, Nytorget

Här har vi en olja från Nytorget av Gunnar Stålbrand, en större oljemålning. (Mått kommer senare, jag har den inte i mitt eget hem.) Men mor och jag jobbar så smått med att sortera Gunnars sista oljor. Denna Stockholmsmålning är alltså en av dem. Motiv från Stockholm finns inte många kvar, det är bara några få. Speciellt dåligt är det med motiv där Gunnar målat den "inre staden", utan vatten och båtar. Detta motiv från Nytorget är förstås ett exempel på detta. Några hamnmotiv finns också, båtar vid kaj är typiskt. Där finns några fler, men inte många fler. Några exempel på dessa motiv kommer senare.

Denna stora olja är alltså en av våra rariteter idag, och vi släpper den för försäljning. Den har varit undanställd en tid, vi har behövt samla våra tankar mor och jag efter fars bortgång. Mer information kommer!

Nytorget, olja, Gunnar Stålbrand
Nytorget, Gunnar Stålbrand

Rickard

 

3 kommentarer:

  1. Hej, jag är ganska säker på att de är Bastugatan 24 och inte Nytorget.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för upplysningen! Jag har inte själv fått ihop det med Nytorget om jag ska vara ärlig. Att jag skriver Nytorget här kommer ifrån en av pappas kunder om jag kommer ihåg rätt.
    Du har kanske noterat att den ligger ute för försäljning på Bukowskis nu?

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för upplysningen! Jag har inte själv fått ihop det med Nytorget om jag ska vara ärlig. Att jag skriver Nytorget här kommer ifrån en av pappas kunder om jag kommer ihåg rätt.
    Du har kanske noterat att den ligger ute för försäljning på Bukowskis nu?

    SvaraRadera