måndag 28 april 2014

Roder och propeller, Bassholmen Gunnar Stålbrand

Roder och propeller, detaljstudie av en koster på Bass-holmens båtvarv, olja från 1983

Gunnar målade två stora oljor från Bassholmens båtvarv under 1983. Jag kallar det Bassholmens båtvarv men egentligen är det ett museum för allmogebåtar. Gunnar målade även allmogebåtar för segel under denna period, mycket uppskattade även de.

Båda dessa oljor stora blev hur som helst fantastiska enligt vår mening. En av dessa oljor är kvar i vår egen ägo, den har varit i min ägo sedan den skapades. Alltså har vi målningen kvar, osåld. Den har aldrig varit till salu. Då denna olja är en raritet idag, och samtidigt representerar något av det bästa Gunnar skapade så är priset högt, det blir ofrånkomligt. Om vi överhuvudtaget säljer den. Jag lyfter nu fram den i ljuset, efter många år i vår privata ägo. Den blir som ett varumärke för Gunnars måleri. Bilden ni ser nu är en första reproduktion, det kommer en ny senare. Tavlan är inte helt jämnt belyst vid tillfället men annars stämmer mycket. Jag ska se om mor minns var den andra målningen tog vägen, själv har jag ingen aning.

Roder, 1983 Bassholmens varv
Roder, 1983 Bassholmens varv

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar